W ramach prac prowadzonych przez Sektorową Radę do spraw Kompetencji w Handlu powołano Branżową Grupę Roboczą Kompetencji Przyszłości. Postawiono sobie za cel prognozowanie powstających i mających powstać w przyszłości kompetencji, zarówno w obszarze wiedzy i umiejętności, jak i postaw społecznych istotnych dla branży handlu. Powstanie takiej prognozy ma ułatwić jednostkom edukacji, zarówno formalnej jak i pozaformalnej, modelowanie programów edukacyjnych i szkoleniowych adekwatne dla potrzeb przyszłego ryku pracy w handlu. Prognoza powinna przynieść odpowiedzi na pytania:
- Jakie kompetencje będą poszukiwane w najbliższej przyszłości na rynku pracy w handlu?
- Kogo obejmie zapotrzebowanie?
- W jaki sposób kształcić pracowników w prognozowanych kompetencjach?
Poszukując odpowiedzi na pierwsze pytanie – jakie mogą zaistnieć w handlu kompetencje w przyszłości – przyjęto założenie, że będą się one rozwijać w ślad za istniejącymi i powstającymi nowymi trendami na rynku handlowym. Po przeprowadzeniu szeregu wywiadów i zasięgnięciu opinii uznanych ekspertów rynkowych, wyłoniono czternaście wiodących trendów którym przyporządkowano oczekiwane w sektorze kompetencje. Zespół projektowy, wsparty grupą ekspercką, opisał poszczególne kompetencje w trzech obszarach: wiedzę jaką powinien posiadać pracownik przyszłości (wie),
- umiejętność wykorzystania tej wiedzy (potrafi) oraz
- jego kompetencje społeczną (postawa – jest).
W wyniku tych prac powstało poniższe zestawienie.