Grudzień to zazwyczaj miesiąc podsumowań działań prowadzonych przez cały rok. Wykonawcy zadań powierzonych przez Radę, dokonali przeglądu swoich prac w ubiegłym roku sugerując kierunki zmian lub rozszerzenia obszarów monitoringu zapotrzebowania na kwalifikacje w sektorze handlu. Na szczególna uwagę zasługują raporty Pani dr. hab. Grażyna Śmigielska, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, przedstawia analizę definiującą czynniki, które w perspektywie najbliższego roku mieć będą wpływ na dokonujące się zmiany w handlu oraz nowe oczekiwania pracodawców sektora handlu wobec pracowników. W podsumowaniu opisuje coraz szersze zastosowanie w sferze handlu technologii informacyjnych i komunikacyjnych, które będzie skutkowało zmniejszającym się zapotrzebowaniem na zawody handlowe, w których wykonywane zadania są proste i charakteryzują się dużą powtarzalnością czynności.
Z kolei Dr Marta Ziółkowska, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, przedstawiła trendy i technologie, które kształtować będą handel w 2021 roku. W syntetycznej notatce podkreśla znaczenie sprawnej komunikacja i podejmowanie inicjatywy w zakresie nawiązania kontaktu. Znaczenia zaufania do marki, przekazu, sprzedawcy czy drugiego człowieka, co w obliczu zagrożenia, jak wielu postrzega koronawirusa, jest niezwykle cenne. Istotną rolę zdolności do adaptacji, zachowania dyscypliny i samo motywacji do działania. W dobie pandemii są to swojego rodzaju kompetencje przyszłości.
Opracowany został również kolejny, czwarty raport NTW Studio pana Łukasza Krawcewicza. Raport przedstawia sytuację sektora handlu w IV kwartale 2020 roku. Po przedstawieniu analizy wielu danych rynkowych, w podsumowaniu podkreśla, iż sektor handlu bardzo mocno odczuwa skutki pandemii, powodowane przez faktyczny pełzający lockdown. Zatrudniani i poszukiwani są pracownicy, z kwalifikacjami niezbędnymi do nowego kanału dystrybucji, jakim jest e-handel. Wszystkie placówki nadal obowiązują obostrzenia i zalecenia dotyczące profilaktyki COVID-19, w zakresie kompetencji pracowników wciąż pojawiają się oczekiwania co do znajomości i gotowości do stosowania procedur związanych z bezpieczeństwem klienta i produktu. Pomimo zbliżających się świąt, które zawsze wiążą się z zakupami i przynoszą zysk handlowcom, przedsiębiorcy sektora wyrażali spadek optymizmu.
Zachęcam do lektury.
Andrzej Wojciechowicz
Animator prac Sektorowej Rady ds. Kompetencji w Handlu